|
12. ALEXANDER SCHMEMANN-ΜΕΓΑΛΗ
ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
- ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΣΧΑ (Σελ.9)
Σελ.
1, 2,
3, 4, 5,
6, 7,
8, 9,
10, 11,
12, 13,
14, 15,
16, 17
|
α) ΤΑ ΣΑΒΒΑΤΑ ΤΗΣ ΜΕΓ. ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ
Το Σάββατο της Α΄ εβδομάδας των Νηστειών ακούμε
το μαγευτικό εκείνο πρόλογο της Επιστολής (Εβρ. 1,1-12) με τη ιεροπρεπή
του επιβεβαίωση για την Δημιουργία, τη Μετάνοια και την αιώνια Βασιλεία
του Θεού. Επίσης εορτάζομε το δια κολλύβων θαύμα του αγίου Θεοδώρου
του Τήρωνος. (*)
Στο Σάββατο της Β΄ εβδομάδας, ζούμε σ' αυτές τις <<έσχατες μέρες>>,
τις μέρες της τελευταίας προσπάθειας. Αλλά ταυτόχρονα είμαστε στο
<<σήμερα>> ενώ το τέλος εγγίζει. (Εβρ.3,12-16)
Στό Σάββατο της Γ΄ εβδομάδας, η μάχη είναι δύσκολη. (Εβρ.10,32-38)
Πόνος και δοκιμασίες είναι το αντίτιμο που πληρώνουμε για μια <<καλυτέρα
περιουσία στους ουρανούς, που είναι μόνιμος και αιώνια>> και
<< έχετε ανάγκη υπομονής, να μένετε στο θέλημα του Θεού, να
λάβετε την αμοιβή που σας υποσχέθηκε, διότι ακόμη λίγος χρόνος υπολείπεται,
και ο Κύριος δεν θα βραδύνει>>
Στο Σάββατο της Δ΄ εβδομάδας, τα όπλα είναι πίστη, αγάπη και ελπίδα
γι' αυτό τον καλό αγώνα (Εβρ. 6,9-12).
Ο τόνος του Σαββάτου της Ε΄ εβδομάδας (Εβρ.9, 24-28) είναι ότι ο χρόνος
συντομεύει, η προσδοκία γίνεται περισσότερο διακαής, η βεβαιότητα
περισσότερο χαρούμενη.
Αυτό είναι το τελευταίο ανάγνωσμα πρίν το Σάββατο του Λαζάρου οπότε
από το χρόνο της προσδοκίας αρχίζουμε το <<πέρασμα>> στο
χρόνο του <<πληρώματος>>.
Τα ευαγγελικά αναγνώσματα κατά τα Σάββατα της Σαρακοστής διαλέγονται
από το Ευαγγέλιο του αγίου Μάρκου και αποτελούν και αυτά
μια διαδοχή. Το κλειδί για το νόημά τους δίνεται στο Σάββατο της Α΄
εβδομάδας. Ο Χριστός ανατρέπει τα υποκριτικά ταμπού του Ιουδαϊκού
Σαββάτου κηρύσσοντας: ...το σάββατο για τον άνθρωπο έγινε και
όχι ο άνθρωπος για το Σάββατο (Μαρκ.2,23-3,5).
Μια νέα εποχή έρχεται, μια αναδημιουργία του ανθρώπου έχει αρχίσει.
Το δεύτερο Σάββατο ακούμε το λεπρό να λέει στο Χριστό: ...εάν
θέλεις μπορείς να με καθαρίσεις. Ο δε Ιησούς... του λέγει: Θέλω, καθαρίσου
(Μαρκ. 1,35-44).
Το τρίτο Σάββατο βλέπουμε το Χριστό να σπάει όλα τα ταμπού και να:
<<τρώει με τελώνες και αμαρτωλούς..>> (Μαρκ.2,14-17).
Το τέταρτο Σάββατο, στο <<καλά λίαν>> της Γένεσης (Γεν.1)
το Ευαγγέλιο απαντά με το χαρμόσυνο επιφώνημα: Καλώς όλα τα έκανε
και τους κουφούς να ακούνε και τους άλαλους να μιλάνε (Μαρκ.7,31-37).
Τελικά το πέμπτο Σάββατο όλα αυτά φτάνουν στο αποκορύφωμά τους με
την αποφασιστική ομολογία του Πέτρου: ...συ είσαι ο Χριστός (Μαρκ.8,29).
Εδώ ο άνθρωπος αποδέχεται το μυστήριο του Χριστού, το μυστήριο της
Νέας Δημιουργίας.
____________________________
(*) Ο Ιουλιανός ο παραβάτης, γνωρίζοντας ότι οι χριστιανοί καθαρίζονται
με τη νηστεία στη πρώτη εβδομάδα της αγίας Σαρακοστής - γι' αυτό την
λέμε καθαρά εβδομάδα - θέλησε να τους μολύνει. Διέταξε λοιπόν, κρυφά,
όλες οι τροφές στην αγορά να ραντισθούν με αίματα ειδωλολατρικών θυσιών.
Όμως με Θεία ενέργεια, φάνηκε στον ύπνο του τότε Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως
Ευδόξίου, ο μάρτυρας Θεόδωρος και φανέρωσε το πράγμα. Παρήγγειλε να
ενημερωθούν όλοι οι χριστιανοί, να μην αγοράσουν καθόλου τρόφιμα από
την αγορά και για να αναπληρώσουν την τροφή να βράσουν σιτάρι και
να φάνε τα λεγόμενα κόλλυβα, όπως τα έλεγαν στα Ευχάϊτα. Ετσι και
έγινε και ματαιώθηκε ο σκοπός του ειδωλολάτρη αυτοκράτορα. Και το
Σάββατο τότε, ο ευσεβής λαός που διαφυλάχθηκε αμόλυντος στην καθαρά
εβδομάδα, απέδωσε ευχαριστίες στον μάρτυρα. Από τότε γύρω στα μέσα
του Δ΄ αιώνα, η Εκκλησία τελεί κάθε έτος την ανάμνηση αυτού του γεγονότος
σε δόξα Θεού και τιμή του μάρτυρα αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος. (Ωρολόγιο
της Εκκλησίας).
|