|
12. ALEXANDER SCHMEMANN-ΜΕΓΑΛΗ
ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
- ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΣΧΑ (Σελ.6)
Σελ. 1,
2, 3,
4, 5,
6, 7,
8, 9,
10, 11,
12, 13,
14, 15,
16, 17
|
Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Απ' όλους τους λειτουργικούς κανόνες που αναφέρονται
στη Μεγάλη Σαρακοστή ένας είναι που έχει αποφασιστική σημασία για
τη κατανόησή της, παράδοξο αλλά είναι το κλειδί. Πρόκειται για τον
κανόνα που απαγορεύει τη τέλεση της Θείας Λειτουργίας στη διάρκεια
της Μ. Σαρακοστής (εκτός Σαββάτου και Κυριακής), με μόνη εξαίρεση
τη γιορτή του Ευαγγελισμού αν πέσει από Δευτέρα έως Παρασκευή.
Όμως αυτές τις μέρες ορίζεται να τελείται μια ειδική ακολουθία που
ονομάζεται Λειτουργία των <<Προηγιασμένων Δώρων>> (σ.54)
Δεν τελείται η Θεία Ευχαριστία στις μέρες της νηστείας γιατί η τέλεσή
της είναι πανηγυρική, είναι μια διαρκής κίνηση χαράς. Η Θεία Ευχαριστία
σαν μυστήριο και πανηγυρισμός της Βασιλείας, σαν γιορτή της Εκκλησίας,
δε συμβιβάζεται με τη νηστεία και δεν τελείται στη διάρκεια της Μ.
Σαρακοστής. Τελείται όμως η <<Προηγιασμένη>>, τα Τίμια
Δώρα δηλαδή, έχουν καθαγιασθεί στη Θεία Λειτουργία της Προηγούμενης
Κυριακής και φυλάγονται στην Αγία Τράπεζα για να προσφερθούν τις καθημερινές,
σαν χάρη και δύναμη της Βασιλείας του Θεού που ενεργεί στον κόσμο,
σαν προμηθευτής της <<ουσιαστικής τροφής>> μας και των
όπλων για τον πνευματικό αγώνα μας. Βρίσκεται στην καρδιά της νηστείας,
είναι στ' αλήθεια το μάννα εξ ουρανού που μας διατηρεί ζωντανούς στο
ταξίδι μας μέσα στην έρημο της Μεγάλης Σαρακοστής. (σ.57)
Κανένας δεν μπορεί να παρακολουθήσει ολόκληρο το λατρευτικό κύκλο
της Μ. Σαρακοστής. Ο καθένας όμως μπορεί να παρακολουθήσει μερικές
έστω ακολουθίες. Δεν υπάρχει καμμία δικαιολογία για κείνους που στη
διάρκεια της Μ. Σαρακοστής δεν αυξάνουν το χρόνο για παρακολούθηση
και συμμετοχή στη Θεία Λατρεία. Εδώ και πάλι οι προσωπικές συνθήκες
οι ατομικές δυνατότητες και αδυναμίες μπορεί να ποικίλουν και να οδηγούν
σε διάφορες αποφάσεις. Μπορούμε να προτείνουμε το κατώτατο όριο παρακολούθησης
όχι με σκοπό την πνευματικά καταστρεπτική αίσθηση ότι έχουμε εκπληρώσει
μια υποχρέωσή μας, αλλά να πάρουμε τουλάχιστον τα στοιχειώδη από το
λειτουργικό πνεύμα της Σαρακοστής.
Πρώτα πρώτα θα πρέπει να παρακολουθήσουμε τον Εσπερινό της Κυριακής
της Συγγνώμης. Τίποτα περισσότερο από την ακολουθία αυτή δεν φανερώνει
το νόημα της Μ. Σαρακοστής, σαν κρίση μετανοίας, συμφιλίωσης, σαν
ένα ξεκίνημα όλων μαζί για το κοινό ταξίδι.
Η επόμενη προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην πρώτη εβδομάδα των Νηστειών.
Ειδική προσπάθεια πρέπει να γίνει για τη παρακολούθηση τουλάχιστον
μια φορά του Μεγάλου Κανόνα του Αγίου Ανδρέα.
Κατόπιν, στην όλη διάρκεια της Μ. Σαρακοστής είναι επιτακτική ανάγκη
να δώσουμε ένα τουλάχιστον απόγευμα για να παρακολουθήσουμε τη Θεία
Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων.
Καμιά αναφορά στις συνθήκες της ζωής, στην έλλειψη χρόνου κλπ., δεν
γίνεται δεκτή σ' αυτό το σημείο. Όλα εξαρτώνται από τα αν παίρνουμε
ή όχι στα σοβαρά τη πίστη μας. Αν όμως στερηθούμε και αυτές τις ελάχιστες
φορές, τότε στερούμε στον εαυτό μας μια αναντικατάστατη πνευματική
έμπνευση και βοήθεια. (σ.106-7)
______________
|