|
12. ALEXANDER SCHMEMANN-ΜΕΓΑΛΗ
ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
- ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΣΧΑ (Σελ.14)
Σελ.
1, 2,
3, 4, 5,
6, 7,
8, 9,
10, 11,
12, 13,
14, 15,
16, 17
|
ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ
του αγίου ΑΝΔΡΕΑ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Στην αρχή της Μεγάλης Σαρακοστής, κατά
τις πρώτες τέσσερις μέρες διαβάζεται χωρισμένος σε τέσσερα
μέρη ο Μεγάλος Κανόνας και ολόκληρος την Πέμπτη της Ε΄ εβδομάδας των
Νηστειών.
Μπορούμε να περιγράψουμε το κανόνα αυτό σαν ένα θρήνο μετάνοιας που
μας μεταφέρει στο βάθος και στο πεδίο δράσης της αμαρτίας, κλονίζοντας
τη ψυχή μας με την απόγνωση, τη μετάνοια και την ελπίδα. Με μιά μοναδική
τέχνη ο Άγιος Ανδρέας συνυφαίνει τα μεγάλα βιβλικά θέματα: Αδάμ και
Εύα, Παράδεισος και Πτώση, Πατριάρχες, Νώε και κατακλυσμός, Δαβίδ,
Χώρα της Επαγγελίας και τελικά Χριστός και Εκκλησία, ομολογία των
αμαρτιών και μετάνοια. Τα γεγονότα της ιερής ιστορίας παρουσιάζονται
σαν γεγονότα της ζωής μου. Οι ενέργειες
του Θεού στο παρελθόν αποβλέπουν σε μένα και στη σωτηρία
μου, η τραγωδία της αμαρτίας και η προδοσία παρουσιάζονται σαν προσωπικά
δική μου τραγωδία. Η ζωή μου παρουσιάζεται σαν ένα κομμάτι
της μεγάλης πάλης ανάμεσα στο Θεό και τις δυνάμεις του σκότους που
επαναστατούν εναντίον του. (σελ. 73-74)
Η πνευματική ιστορία του κόσμου είναι επίσης και δική μου ιστορία.
Γίνονται για μένα μια πρόκληση με τα αποφασιστικά γεγονότα και τις
πράξεις από το παρελθόν, που το νόημά τους και η δύναμή τους είναι
αιώνια, γιατί κάθε ανθρώπινη ψυχή - μοναδική και ανεπανάληπτη - συγκινείται
από το ίδιο δράμα, αντιμετωπίζει την ίδια τελικά εκλογή, ανακαλύπτει
την ίδια πραγματικότητα. (σελ. 75)
Το έργο και ο σκοπός του Μεγάλου Κανόνα είναι να ξεσκεπάσει την αμαρτία
και έτσι να μας οδηγήσει στη μετάνοια. Η αποκάλυψη αυτή, δεν γίνεται
με ορισμούς και απαριθμήσεις, αλλά με μια βαθειά ενατένηση στη μεγάλη
βιβλική ιστορία που είναι η ίδια η ιστορία της αμαρτίας, της μετάνοιας
και της συγγνώμης.
Καταλαβαίνουμε ότι αμαρτία είναι, πρώτα απ' όλα, η άρνηση ότι η ζωή
είναι προσφορά ή θυσία στο Θεό, με άλλα λόγια δηλαδή, η άρνηση ότι
η ζωή έχει θεϊκό προσανατολισμό, ότι η αμαρτία, επομένως, είναι από
τις ρίζες της, η παρέκκλιση της αγάπης μας από τον τελικό σκοπό της.
Για να καταλάβουμε σωστά τον Μεγάλο Κανόνα θα πρέπει να ξέρουμε την
Αγία Γραφή και να έχουμε την ικανότητα να μεταφέρουμε τα νοήματά του
στη ζωή μας. (σελ. 76-77)
<<Κανόνες>> στην εκκλησιαστική υμνογραφία λέγονται ύμνοι
μεγάλοι, αποτελούμενοι από μικρότερες ενότητες, που ονομάζονται <<Ωδές>>.
Κάθε <<Ωδή>> (σημαίνει άσμα θρησκευτικό, από το ρήμα άδω)
αποτελείται από τον <<ειρμό>>, που είναι η πρώτη στροφή
κάθε Ωδής και χρησιμεύει σαν υπόδειγμα και βάση των στροφών που ακολουθούν,
τα λεγόμενα τροπάρια (τρέπονται σύμφωνα με τον ειρμό).
Οι Κανόνες έχουν από δύο έως εννέα Ωδές. Ο Μεγάλος Κανόνας έχει εννέα
ωδές, έντεκα ειρμούς (η β΄και η γ΄ ωδή έχουν από δύο ειρμούς) και
250 τροπάρια.
Ο Μέγας Κανών ψάλλεται σε ήχο πλ. β΄ που είναι ιδιαίτερα κατανυκτικός,
εκφραστικός του πένθους και της συντριβής της καρδιάς. Όλο το πένθιμο
και κατανυκτικό περιεχόμενο αυτού του αριστουργήματος μπορεί να συνοψισθεί
σε αυτό το υπεροχο τροπάριο:
<<Ψυχή μου, ψυχή μου, σήκω πάνω! Τι κοιμάσαι; Το τέλος της επιγείου
ζωής πλησιάζει και μέλλεις να υποστείς μεγάλη ταραχή. Σύνελθε από
τη μέθη σου για να σε λυπηθεί ο Χριστός και Θεός, ο Οποίος είναι πανταχού
παρών και γεμίζει τα πάντα με την παρουσία Του>>.
Παραθέτουμε μερικά τροπάρια με κείμενο και
μετάφραση.
|