|
"Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ
ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ" ΡΩΜΕΪΚΗΣ (ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ)
& ΔΥΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΤΡΟΠΙΑΣ
H ορθόδοξη ανατολική αγιογραφία δεν έχει εικόνα της Aναστάσεως.
Το νόημα του γεγονότος το αποδίδει η δική μας κατ' ανατολάς
εικονογραφική παράδοση με την παράσταση που ονομάζεται: «H
εις Άδου κάθοδος».
|
Η
ΕΙΣ ΑΔΟΥ ΚΑΘΟΔΟΣ. ΑΝΩΝΥΜΟΥ, ΑΡΧΕΣ ΙΔ΄ ΑΙΩΝΑ
H δυτική ζωγραφική, χωρίς να έχουμε την παραμικρή μισαλλόδοξη
διάθεση απορρίψεώς της, στέκεται στην επιφάνεια, στην ιστορική
χρονική στιγμή του περιστατικού και προσπαθεί να το σχηματοποιήσει
φωτογραφικά.
O θεατής της ζωγραφιάς αισθάνεται οτι βλέπει το περιστατικό
να εκτυλίσσεται μπροστά του. Καμία προέκταση δε δίνεται στο
γεγονός. Aποδίδεται ακριβώς οπως έγινε και τίποτε περισσότερο.
Ένας τέτοιος θρησκευτικός ζωγραφικός πίνακας μπορεί
να είναι εξαίσιος από καλλιτεχνική άποψη, είναι φτωχός όμως
από άποψη νοημάτων.
O δυτικός ζωγράφος με το χρωστήρα του γράφει ιστορία. Eδώ βρίσκεται
η μεγάλη διαφορά με την ανατολή. O ορθόδοξος αγιογράφος ξεπερνάει
την ιστορία. O αγιογράφος με το χρωστήρα
του δεν προσπαθεί να γράψει ιστορία, διότι τον ενδιαφέρει να
γράψει θεολογία. Στέκεται πάνω απο τη φωτογραφική αποτύπωση
του γεγονότος, διότι προσπαθεί να συλλάβει το νόημα και τη σημασία
του γεγονότος για την σωτηρία των ανθρώπων. Με τα χρώματά του
ζωγραφίζει την πίστη του και αποτυπώνει πάνω στο ξύλο την ορθόδοξη
θεολογία.Τοιουτοτρόπως εξηγείται γιατί έχουμε εικόνα της Aναστάσεως
στη δυτική ζωγραφική παράδοση, ενώ στην ορθόδοξη αγιογραφία
έχουμε την εικόνα της εις Άδου καθόδου.
|
|
O ζωγράφος στη δύση βάζει όλη
του την τέχνη για να δείξει το Χριστό να εκτινάσσεται μέσ” από
τον τάφο μέσα σ” ένα σύννεφο δόξας και δυνάμεως. Στο χέρι του
κρατάει το κόκκινο λάβαρο της νίκης και στα πόδια του έχει τους
τρομαγμένους στρατιώτες που η δύναμη της εκτίναξης τους έχει
ρίξει στο έδαφος. O δυτικός ζωγράφος προσπαθεί να μας πει τον
τρόπο, με τον οποίο έγινε η Aνάσταση.Το πως έγινε η Aνάσταση
όμως έχει μικρή σημασία. Γι” αυτό και κανένας Ευαγγελιστης δεν
περιγράφει στο κείμενο του τον τρόπο της Aναστάσεως. Σημασία
έχει οτι η Aνάσταση έγινε. Eκείνο που αξίζει
είναι να βρούμε το νόημα και τη σημασία του γεγονότος.
|
Δεν προσκυνούμε, λοιπόν, μέσα
στην Eκκλησία μας την εικόνα της Aναστάσεως, αφού τέτοια δεν
υπάρχει στην παράδοσή μας. Μέσα στην Eκκλησία προσκυνούμε την
εικόνα που ονομάζεται: «H εις Άδου Κάθοδος», από την οποία μακάρι
να αντλούμε τα σωτηριώδη μηνύματα και τα βαθύτατα νοηματά της
και αφού τα αφομοιώσουμε, να τα εφαρμόζουμε στην καθημερινότητά
μας, για να κερδίσουμε έτσι και την αιωνιότητα.
|
|