Από αυτή την ημέρα
λίγο μετά την Ισημερία, που αρχίζει να υπερτερεί το φως η
Εκκλησία εορτάζει τη σύλληψη του Κυρίου Ιησού Χριστού.
Ρίζα και αρχή όλων των δεσποτικών εορτών. Σύμφωνα με αρχαία
παράδοση ο κόσμος δημιουργήθηκε από το Θεό κατά το μήνα Μάρτιο
και στις 25 Μαρτίου ακριβώς ο Αδάμ πλανηθείς εξορίσθηκε από
τον Παράδεισο.
Κατά το μήνα Μάρτιο ο εβραϊκός λαός εξήλθε από την Αίγυπτο
και διέσχισε την Ερυρά θάλασσα.
Αναφέρεται ότι την 25η Μαρτίου αναστήθηκε ο Κ.Η.Ι.Χριστός
και επίσης την ίδια μέρα θα γίνει η τελική Ανάσταση και η
Κρίση. Αυτός ο μήνας ήταν ο πρώτος μήνας του έτους στους Εβραίους,
ανακεφαλαιώνει επομένως όλα τα μυστήρια της Θείας Οικονομίας,
από την δημιουργία μέχρι την έσχατη ανάσταση, γι' αυτό ποτέ
δεν μεταφέρεται σε άλλη ημερομηνία η εορτή του Ευαγγελισμού.
Το συναξάρι αναφέρει: Ο φιλάνθρωπος και ελεήμων Θεός, που
πάντα φροντίζει για το ανθρώπινο γένος, ως φιλόστοργος Πατέρας,
βλέποντας το δημιούργημά του τυραννούμενο από το διάβολο και
ευρισκόμενο στην ειδωλολατρία, ζήτησε να το λυτρώσει.
Προς τούτο θέλησε να στείλει τον Υιό του τόν μονογενή να λυτρώσει
το ανθρώπινο γένος από τα χέρια του διαβόλου.
Στέλνει τότε τον Αρχάγγελο Γαβριήλ να εκτελέσει το μυστήριο
της θείας οικονομίας προετοιμάζοντας την Αγία Παρθένο ως πανάξια
τέτοιου καλού και προκαθαρισμένη από το Άγιο Πνεύμα.
Ήρθε ο Άγγελος στη πόλη Ναζαρέτ και της λέγει: <<Χαίρε
Κεχαριτωμένη, ο Κύριος μαζί σου, θα γεννήσεις τον Σωτήρα>>.
Η Παναγία τον ερώτησε πώς είναι τούτο δυνατόν, για να λάβει
την απάντηση ότι: <<Πνεύμα Άγιο θα έλθει σε σένα και
δύναμη από τον Ύψιστο>>.
Η Παναγία τότε συγκατατέθηκε λέγοντας: <<Ιδού η δούλη
Κυρίου, να γίνει σύμφωνα με το λόγο σου>>. Ετσι συνέλαβε
τον Υιό και Λόγο του Θεού γι΄ αυτό και το τροπάριο της ημέρας
αναφέρει, ότι σήμερα είναι το κεφάλαιο, η αρχή της σωτηρίας
μας.
Επειδή τις περισσότερες φορές η μεγάλη αυτή γιορτή πέφτει
μέσα στη Σαρακοστή, θα λέγαμε ότι διακόπτει το πένθιμο πρόγραμμα
των ημερών. Τελείται κατ΄ εξαίρεση Θεία Λειτουργία όταν η
εορτή πέσει σε καθημερινή μέρα και επιτρέπεται η κατάλυση
ιχθύος.
|