Η
Τετάρτη της Μεσοπεντηκοστής είναι η 25η από του Πάσχα και η
25η προ της Πεντηκοστής ημέρα. Σημειώνει το μέσον της περιόδου
των 50 μετά το Πάσχα εορτασίμων ημερών. Είναι δηλαδή ένας σταθμός,
μία τομή. Ωραία το τοποθετεί το πρώτο τροπάριο του εσπερινού
της εορτής:
«Πάρεστιν η μεσότης ημερών, των εκ σωτηρίου αρχομένων εγέρσεως,
Πεντηκοστή δε τη θεία σφραγιζομένων, και λάμπει τας λαμπρότητας,
αμφοτέρωθεν έχουσα και ενούσα τας δύο, και παρείναι την δόξαν
προφαίνουσα της δεσποτικής αναλήψεως σεμνύνεται».
Χωρίς δηλαδή να έχη δικό της θέμα η ημέρα αυτή συνδυάζει τα
θέματα, του Πάσχα αφ' ενός και της επιφοιτήσεως του Αγίου Πνεύματος
αφ' ετέρου, και «προφαίνει» την δόξαν της αναλήψεως του Κυρίου,
που θα εορτασθή μετά από 15 ημέρες. Ακριβώς δε αυτό το μέσον
των δύο μεγάλων εορτών έφερνε στο νου και ένα εβραϊκό επίθετο
του Κυρίου, το «Μεσσίας».
Μεσσίας στα ελληνικά μεταφράζεται Χριστός. Αλλά ηχητικά θυμίζει
το μέσον. Έτσι και στα τροπάρια και στο συναξάριο της ημέρας
η παρετυμολογία αυτή γίνεται αφορμή να παρουσιασθή ο Χριστός
σαν Μεσσίας – μεσίτης Θεού και ανθρώπων, «μεσίτης και διαλλάκτης
ημών και του αιωνίου αυτού Πατρός».
«Δια ταύτην την αιτίαν την παρούσαν εορτήν εορτάζοντες και Μεσοπεντηκοστήν
ονομάζοντες τον Μεσσίαν τε ανυμνούμεν Χριστόν», σημειώνει ο
Νικηφόρος Ξανθόπουλος στο συναξάριο.
Σ' αυτό βοήθησε και η ευαγγελική περικοπή, που εξελέγη για την
ημέρα αυτή (Ιω. 7, 14-30). Μεσούσης της εορτής του Ιουδαϊκού
Πάσχα ο Χριστός ανεβαίνει στο ιερό και διδάσκει. Η διδασκαλία
Του προκαλεί τον θαυμασμό, αλλά και ζωηρά αντιδικία μεταξύ αυτού
και του λαού και των διδασκάλων. Είναι Μεσσίας ο Ιησούς ή δεν
είναι; Είναι η διδασκαλία του Ιησού εκ Θεού ή δεν είναι;
Νέο λοιπόν θέμα προστίθεται: ο Χριστός είναι διδάσκαλος. Αυτός
που ενώ δεν έμαθε γράμματα κατέχει το πλήρωμα της σοφίας, γιατί
είναι η Σοφία του Θεού η κατασκευάσασα τον κόσμον. Ακριβώς από
αυτόν τον διάλογο εμπνέεται μεγάλο μέρος της υμνογραφίας της
εορτής. Εκείνος που διδάσκει στον ναό, στο μέσον των διδασκάλων
του Ιουδαϊκού λαού, στο μέσον της εορτής, είναι ο Μεσσίας, ο
Χριστός, ο Λόγος του Θεού.
Αυτός που αποδοκιμάζεται από τους δήθεν σοφούς του λαού Του
είναι η του Θεού Σοφία. Εκλέγομε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά
τροπάρια, το δοξαστικό των αποστίχων του εσπερινού του πλ. δ’
ήχου:
"Μεσούσης της εορτής διδάσκοντός σου, Σωτήρ, έλεγον οι
Ιουδαίοι, Πως ούτος οίδε γράμματα, μη μεμαθηκώς; αγνοούντες
ότι συ ει η Σοφία η κατασκευάσασα τον κόσμον. Δόξα σοι".
Λίγες σειρές πιο κάτω στο Ευαγγέλιο του Ιωάννου, αμέσως μετά
την περικοπή που περιλαμβάνει τον διάλογο του Κυρίου με τους
Ιουδαίους «Της εορτής μεσούσης», (Ιστορικά τότε ήταν εορτή της
Σκηνοπηγίας) έρχεται ένας παρόμοιος διάλογος, που έλαβε χώραν
μεταξύ Χριστού και των Ιουδαίων «τη εσχάτη ημέρα τη μεγάλη της
εορτής», δηλαδή κατά την Πεντηκοστή.
Αυτός αρχίζει με μία μεγαλήγορο φράσι του Κυρίου.«Εάν τις διψά,
ερχέσθω προς με και πινέτω, ο πιστεύων εις εμέ, καθώς είπεν
η γραφή, ποταμοί εκ της κοιλίας αυτού ρεύσουσιν ύδατος ζώντος»
(Ιω. 7, 37-38). Και σχολιάζει ο Ευαγγελιστής. «Τούτο δε είπε
περί του Πνεύματος, ου έμελλον λαμβάνειν οι πιστεύοντες εις
αυτόν» (Ιω. 7, 39). Δεν έχει σημασία ότι οι λόγοι αυτοί του
Κυρίου δεν ελέχθησαν κατά την Μεσοπεντηκοστή, αλλά λίγες ημέρες
αργότερα. Ποιητική αδεία μπήκαν στο στόμα του Κυρίου στην ομιλία
Του κατά την Μεσοπεντηκοστή. Ταίριαζαν εξ άλλου τόσο πολύ με
το θέμα της εορτής. Ο Κύριος απεκάλυψε καθαρά την Μεσσιανική
του ιδιότητα και γι' αυτό αμέσως μετά κινδύνευσε η ζωή του.
Η εκκλησία την επόμενη Κυριακή προβάλει την Αγία Φωτεινή Σαμαρείτιδα
στην οποία αποκαλύφθηκε ο Χριστός ως Μεσσίας και το πιστοποιεί
με τις άλλες Κυριακές με τα θαύματα του παραλυτικού και του
τυφλού με την κατ' άμφω ίασή τους. Φωτισμός και ίασις ψυχής
και σώματος.
Δεν μπορούσε να βρεθή πιο παραστατική εικόνα για να δειχθή ο
χαρακτήρ του διδακτικού έργου του Χριστού από τη πηγή ύδατος.
Στο διψασμένο ανθρώπινο γένος η διδασκαλία του Κυρίου ήλθε σαν
ύδωρ ζων, σαν ποταμός χάριτος που εδρόσισε το πρόσωπο της γης.
Ο Χριστός είναι η πηγή της χάριτος, του ύδατος του αλλομένου
εις ζωήν αιώνιον, που ξεδιψά και αρδεύει τις συνεχόμενες από
βασανιστική δίψα ψυχές των ανθρώπων. Που μεταβάλλει τους πίνοντας
σε πηγές.«Ποταμοί εκ της κοιλίας αυτού ρεύσουσι ύδατος ζώντος»
(Ιω. 7, 38). «Και γενήσεται αυτώ πηγή ύδατος αλλομένου εις ζωήν
αιώνιον», είπε στην Σαμαρείτιδα (Ιω. 4, 14). Που μετέτρεψε την
έρημο του κόσμου σε θεοφύτευτο παράδεισο αειθαλών δένδρων φυτευμένων
παρά τας διεξόδους των υδάτων του αγίου Πνεύματος.
Το γόνιμο αυτό θέμα έδωσε νέες αφορμές στην εκκλησιαστική ποίησι
και στόλισε την εορτή της Μεσοπεντηκοστής με εξαιρέτους ύμνους.
Διαλέγομε τρεις, τους πιο χαρακτηριστικούς:
Το κάθισμα του πλ. δ’ ήχου προς το «Την Σοφίαν και Λόγον», που
ψάλλεται μετά την γ’ ωδή του κανόνος στην ακολουθία του όρθρου:
«Της σοφίας το ύδωρ και της ζωής αναβρύζων τω κόσμω, πάντας,
Σωτήρ, καλείς του αρύσασθαι σωτηρίας τα νάματα• τον γαρ θείον
νόμον σου δεχόμενος άνθρωπος, εν αυτώ σβεννύει της πλάνης τους
άνθρακας. Όθεν εις αιώνας ου διψήσει, ου λήξει του κόρου σου
δέσποτα, βασιλεύ επουράνιε. Δια τούτο δοξάζομεν το κράτος σου,
Χριστέ ο Θεός, των πταισμάτων άφεσιν αιτούμενοι καταπέμψαι πλουσίως
τοις δούλοις σου». Το απολυτίκιο και το κοντάκιο της εορτής,
το πρώτο του πλ. δ’ και το δεύτερο του δ’ ήχου: «Μεσούσης της
εορτής διψώσάν μου την ψυχήν ευσεβείας πότισον νάματα• ότι πάσι,
Σωτήρ εβόησας• Ο διψών ερχέσθω προς με και πινέτω. Η πηγή της
ζωής, Χριστέ ο Θεός, δόξα σοι». «Της εορτής της νομικής μεσαζούσης
ο των απάντων ποιητής και δεσπότης προς τους παρόντας έλεγες,
Χριστέ ο Θεός• Δεύτε και αρύσασθαι ύδωρ αθανασίας. Όθεν σοι
προσπίπτομεν και πιστώς εκβοώμεν• Τους οικτιρμούς σου δώρησαι
ημίν, συ γαρ υπάρχεις πηγή της ζωής ημών».
Και τέλος το απαράμιλλο εξαποστειλάριο της εορτής: «Ο τον κρατήρα
έχων των ακενώτων δωρεών, δος μοι αρύσασθαι ύδωρ εις άφεσιν
αμαρτιών• ότι συνέχομαι δίψη, εύσπλαγχνε μόνε οικτίρμον».
Αυτή την ημέρα εορτάζετο μεγαλοπρεπώς η Αγία Σοφία στη Κωνσταντινούπολη,
αφιερωμένη στη Σοφία του Θεού. Υπάρχει πλήρης περιγραφή από
της Βασιλείου τάξεως του Πορφυρογενήτου. Είναι λοιπόν Δεσποτική
εορτή και υπάρχει κατάλυσις ιχθύος, η απόδοσις δε είναι την
επομένη Τετάρτη.
Συνέβη με αυτή την εορτή να τιμάται ο Ναός στο όνομα του Χριστού
ως Σοφίας του Θεού, προς τιμήν του οποίου ανηγέρθη, κατήντησε
όμως, για τους παραπάνω λόγους, να πανηγυρίζει στην εορτή της
Πεντηκοστής η του αγίου Πνεύματος η της αγίας Τριάδος η των
Εισοδίων η της Κοιμήσεως της Θεοτόκου η και αυτής της μάρτυρος
Σοφίας.
Αυτή με λίγα λόγια είναι η εορτή της Μεσοπεντηκοστής. Η έλλειψις
ιστορικού υποβάθρου της στέρησε τον απαραίτητο εκείνο λαϊκό
χαρακτήρα, που θα την έκανε προσφιλή στον πολύ κόσμο. Και το
εντελώς θεωρητικό της θέμα δεν βοήθησε τους χριστιανούς, που
δεν είχαν τις απαραίτητες θεολογικές προϋποθέσεις, να ξεπεράσουν
την επιφάνεια και να εισδύσουν στην πανηγυριζόμενη δόξα του
διδασκάλου Χριστού, της Σοφίας και Λόγου του Θεού, της πηγής
του ακενώτου ύδατος. |